Sofiero trädgårdsfest.

Vi har varit på Sofiero trädgårdsfest.

Jag och Tore har varit på Sofiero. Vilken fin dag vi fick. Där var mycket att titta på och många idéer.
På hemvägen åkte vi till ittala fabriken. Jag hittade fina muggar och nya mattallrikar.
Det här var verkligen en trevlig dag. Det kommer att bli Sofiero nästa år också.

Här hemma har vi röjt ut hela vardagsrummet för nu ska vi få ett nytt golv. Det ska bli skönt att bli av med fyrugolvet det ser för bedrövligt ut.Spännande!

Dörren in till badrummet har jag målat klart ska bara köpa ett nytt dörrhandtag.

Har beställt lite varor från Panduro, kunde bara inte låta bli när katalogen kom.

Vilar mig lite inför morgondagen som kommer att bli lång med arbetsplatsträff och matematikmöte.

Nu ska jag torka ur mitt skafferi hittade nämligen små svarta kryp där igår. FY!

Ha en bra fortsättning på helgen.

Ridning I Skogsgärde.

Björkekullen i Svartrå ligger mellan Ullared och Falkenberg. Hit åker jag ibland. Här finns underbara promenadvägar och sjön Björkasjö. Här finns ett vandrarhem som ligger i lugn och fin miljö.
Här ligger också kulturgården Björkekullen där man får gå in på tomten och vandra runt.
Torpet Björkekullen har Johan och August Anderson satt sin prägel på. Under 1900-talets första årtionden odlade de upp stora åkerytor, byggde stenmurar och anlade terasser.
Johans barn fortsate att bruka och vårda marken.
1991 skänkte de fastigheten till Naturvårdsverket mot att myndigheten lovade att sköta husen och marken,på traditionellt vis.
Trädgården på Björkekullen har använts till både nytta och nöje. Gräsmattorna har slagits med lie för att ge hö. Grönsaker potatis och jordgubbar odlades i flera olika land. Johans döttrar Rut och Agnes planterade vackra blommor och anlade terasser och gångar.
Murarna kring huset, det mesta har Johan och hans söner byggt upp. Man har använt  stenarna till något nyttigt och kreativt. När man ser sig omkring ser man stenbord, smala och tjocka murar, stenhus ja till allt har sten använts.
August hus finns inte kvar. Det enda som syns att det legat ett hus här är brunnen och jordkällaren. August har gjort terassen som ligger i backen. På terassen och planen nedanför hade han gott om fruktträd. Det var äpplen päron och plommon. En del av frukten sålde han till kringresande uppköpare från marmeladfabriker. August var även vaktmästare i Svartrå kyrka och hjälpte folk med jordbruksarbete. Därtill brukade han åkern ovanför terassen.
Hur försörjde man sig på Björkekullen?
Jo August hade en liten snickeriverkstad, han gjorde mest saker till torpet. En av Johans söner tog över snickeriverkstaden och tillverkade köksinredningar möbler och fönster som han sålde.
Allra längst in i verkstaden fanns en frisersalong!
Johan började bygga det pampiga odlingsröset när han var 85 år,det tog honom fyra år. Det sägs att han gjorde det bara för att ha något att göra. Stenen kommer från marken ovanför som man samtidigt odlade upp. Stenarna fraktades med en stensläp-en slags släde. Man hade också en stenkran.
Björkekullen är verkligen värd ett besök.

Välkomna att besöka Björkekullen.

Semestern är slut!

Jag har börjat arbeta. Vi började med uppstart i Simlångsdalen med arbete från 8.00-17.00. Mycket som ska skrivas och dokumenteras, ibland känns det lite för mycket. Men vi hade trevligt på kvällen med underbar mat och trevliga arbetskompisar.
Vi tog en promenad och besökte lanthandeln och Danska fallet.
Väl hemma igen väntade mig en present. Vad kunde det vara? Jo en vattenkanna så söt. Den fick jag av Emma, jag blev så glad.
Torsdag fredag jobbade jag för högtryck på skolan. Mycket ska förberedas inför skolstarten. Jag fick också nytt material som jag plockade upp. Det var som lilla julafton.
Försökte pyssla till det i klassrummet så gott som det gick. Väggarna skulle behövas målas om ochen ny matta på golvet skulle bli fint. Men det finns det väl inga pengar till.
Sönt med ledig lördag och söndag. I morgon söndag blir det ridning med Islandshästar, det kommer att bli riktigt roligt.
Bilder på ridningen kommer....

Danska fallet.

Gammal skylt.

Vykort på rad som man kan snurra.

Söta flickklänningar.

Tablettaskar.

Känner ni igen något från de här hyllorna?

Den här fina vattenkannan fick jag av min dotter när jag kom hem från uppstartsdagarna.

Längs med muren planterade jag lite nya växter.

Idag lördag regnar det, men det stoppade inte mig från att plantera och göra lite fint på trappan.

Semestern närmar sig sitt slut.

Jag tyckte det kunde vara bra att städa upp i rabatterna nu innan jobbet börjar. Det tog några timmar, men jag njöt i solen.
Trädgården blev riktigt fin. På kvällen grillade vi och njöt, ännu en underbar kväll. På tisdag börjar jobbet. Vi ska träffas på Tallhöjden som ligger i Simlångsdalen Halmstad. Vi ska förbereda inför skolstarten, det är mycket som ska klaffa. När väl barnen kommit rullar det på. Jag ser fram emot skolstarten och få ta hand om arton ettor det ska bli kul.
Men jag har söndag och måndag ledigt. På måndag ska vi köra och hämta fina stenar till ett lan som vi håller på att göra.

Här kan vi njuta om solen tittar fram.

Här är framsidan på huset.

Här kommer lite bilder från trädgården.

Titta så fina skyltar min dotter Emma har gjort.

Lilla köpmansdisken ska bli vit.

Så här fin blev den. Mössen har jag "köpt" från Tradera.

Ven en liten pärla.

Varje sommar sedan säkert femton år tillbaka har vi besökt Ven. Det är en härlig ö med fina cykelvägar. I Bäckviken ovanför den långa backen finns det cyklar att hyra. Vi brukar hyra en av cyklarna med cykelkärra så att vår hund kan följa med. På ön finns många små fina butiker, en som jag brukar gå in i är Cassiopeia Trädgårdsgalleri ett gammalt växthus där man hittar hantverk från Ven till hem och trädgård.
Ingen sommar om man inte besökt Ven jag har verkligen förälskat mig i den här lilla ön.

Wilma är redo att följa med till Ven.

Landskrona.

Hejdå Landskrona!

Här kommer en av flera färjor.

Wilma åker färja.

Nu närmar vi oss Ven.

Musslor i en cirkel.

Fint på ett enkelt sätt i trädgården.

Keramikmotiv.

Här var det riktigt brant.

Väntan blev lång innan vi kom iväg till Landskrona med färjan.